Saturday, March 20, 2010

Solat Jemaah di Masjid


Hmm, sejak bertiga ni, hadirnya tsaqif dalam hidupku, aku berazam untuk cuba istiqamah Solat Jemaah di masjid, lebih2 lagi solat subuh. Namun dalam usia tsaqif yang masih baby ni, aku tak dapat nak solat maghrib di masjid, ikuti kuliah dan terus solat isya', ini sebab waktu maghrib yang pendek tak mengizinkan sebab terpaksa bergilir dengan ummu tsaqif, selepas aku solat, giliran aku menjaga tsaqif untuk umminya bersolat pula, alhamdulillah yang dapat aku jaga ialah Solat Subuh berjemaah di masjid dan Solat Isya', itu pun ada miss jugak subuh, dan ada juga miss isya'.

Sebenarnya sebelum tsaqif lahir pun, aku jarang jugak, masa tu tengah banyak masalah diri, lalai dan sebagainya. Masa yang ada antara waktu maghrib isya tak aku manfaatkan untuk berada di masjid, cuma bila lahirnya tsaqif aku mula terasa yang tanggungjawab sudah berat dan aku perlu menjadi ayah yang baik untuk anakku. Buat masa ni, inilah yang termampu aku lakukan, bila tsaqif sudah besar sikit nanti, dan boleh ditinggalkan saja pada umminya, aku harus memanfaatkan waktu maghrib isya itu untuk berada di rumah Allah. Keberadaan aku di masjid untuk memperoleh rahmat untuk diriku dan untuk keluargaku. Semoga Allah SWT menerima amal-amalku yang sedikit ini.



Sesungguhnya, MASJID ITU HIDUPKU...

No comments:

Post a Comment