Monday, January 18, 2010

Bekalan buat Bertemu Allah SWT

Alhamdulillah, pagi ini seperti biasa, teman yang mengiringi perjalananku ke tempat kerja iaitu Ikim.Fm, Pilihan Utama menyiarkan slot Durrun Hikmah iaitu setiap jam 7.30 pagi setiap hari. Pagi ini yang memberi pengisian ialah penceramah agama tersohor yang tidak asing lagi iaitu Ustaz Zawawi Yusuf.

Ada yang ingin aku kongsikan bersama kalian beberapa amalan harian yang dianjurkan Rasulullah SAW dan sangat perlu diamalkan oleh seorang mukmin untuk mendapat kejayaan dan kebahagiaan dalam hidup. Antaranya ialah :


1. Solat Tahajud


2. Membaca Al-Quran di waktu sahur, sebelum masuk subuh, antara sebabnya ialah Ustaz memberitahu biarlah perkara pertama yang kita lihat setelah kita bangkit dari tidur ialah Al-Quran sebelum kita melihat perkara-perkara lain di atas muka bumi ini.


3. Solat Subuh Berjemaah di masjid. Ustaz menghuraikan biarlah tempat pertama yang kita pijak bagi setiap permulaan hari ialah Masjid dan bukan tempat2 lain


4. Solat Dhuha kerana merupakan punca rezeki.

Ingatlah korang semua, inilah bekalan yang perlu kita cari dan buat di dunia ni, bukan asyik tengok televisyen dan main internet 24 jam. Kalau tak tengok televisyen pun, asyik berbual isu selama 2,3 jam, baca Al-Quran payah pulak nak 2,3 jam, baca setengah jam, dah rasa lama. Macam mana la nak masuk syurga...

Semoga bermanfaat buat aku dan semua...


No comments:

Post a Comment